Aνάμεσα στα νησιά που είναι σκορπισμένα στον κόλπο του Λυθριού το πιο μεγάλο είναι το γνωστό στους Έλληνες σαν Γούνι που έχει
διάμετρο 2,5 μίλια περίμετρο γύρω στα 7 μίλια και ανώτερο υψόμετρο 150 μ.
Για το όνομα Γούνι οι Τούρκοι δίδουν Λουδική καταγωγή και το
αναφέρουν επίσης ως Goni-Kona-Koni-Konana- Gӧnen
Σήμερα αποκαλείται Karaada δηλαδή Μαυρονήσι ή Eşek adası Γαϊδουρονήσι λόγω
του ότι το έχουν κάνει καταφύγιο 50
περίπου γαϊδουριών με
την υποστήριξη και τη συνεργασία της γερμανικής
οργάνωσης προστασίας ζώων Pro Animale.
Στην ΝΔ πλευρά του ήταν κτισμένη η ιερά μονή /σκήτη του
Αγίου Γεωργίου. Για ερείπια μοναστηριού και πύργου κάνουν σήμερα λόγο.
Το μοναστήρι διέθετε δέκα κελιά και εκκλησία του αγίου μικρή σε μέγεθος και
πτωχική. Ίσως κτίστηκε στα τέλη του 18ου αιώνα ίσως αργότερα.
Στη θέση του μπορεί να υπήρχε κάποιο μετόχι μονών της Χίου το οποίο
ανοικοδομήθηκε πρόχειρα και επαναλειτούργησε με μοναχούς από τον Τσεσμέ και τα χωριά Αγία Παρασκευή, Ρεΐς-Δερέ αλλά και από τη Χίο. Οι μοναχοί και οι τρατάρηδες υδρευόταν
από ένα μικρό και παλιό πηγάδι κοντά στο μοναστήρι που διέθετε ένα μεγάλο και
εύφορο κήπο. Επίσης οι μοναχοί καλλιεργούσαν χωράφια πάνω στο νησί και
ενοικίαζαν τη βοσκή του νησιού σε κτηνοτρόφους αιγών από τα Καρδάμυλα. Τα
εισοδήματά τους συμπλήρωναν οι δωρεές των κοντινών χωριών.
Πριν το 1890 στο μοναστήρι κατοικούσαν μοναχοί με ένα
ηγούμενο τον ιερομόναχο Θεοτόκη. Από τα 1890 μέχρι το 1914 και από το 1920
μέχρι το 1922 όμως στο νησί είχε μείνει
ένας μόνο καλόγερος ο πατήρ Εφραίμ από τη Σάμο(δηλαδή και αυτός αναγκάστηκε να
φύγει κατά τον πρώτο διωγμό) . Όλο το
παραπάνω διάστημα ιερουργούσαν ιερείς από το χωριό Αγία Παρασκευή και απετέλεσε καταφύγιο πολλών
Αγιοπαρασκευούσιων, Τσεσμελήδων και άλλων δυτικοερυθραιωτών εξαιτίας των
ζητημάτων των πακτωμένων (νοικιασμένων αγροτικών κτημάτων) και όσων ήθελαν να αποφύγουν την στράτευση. Ο
πατήρ Εφραίμ είχε γίνει γνωστός για το θάρρος του και την αυτοθυσία του με το
να βοηθά όπως μπορούσε τους φυγάδες χριστιανούς.
Τι ήταν τα Πάχτα που επηρέασαν όλη την περιοχή ; Οθωμανοί
τιμαριούχοι είχαν εγείρει δικαιώματα σε 90.000 στρέμματα γης στην περιοχή της
επαρχίας Τσεσμέ
( Ένας Χατζημεχμέτ ή Αχμέτ ζητούσε 4.500 στρέμ. στο Λυθρί)
και διεκδικούσαν από τους χριστιανούς που εκμεταλλευόταν τη γη και ήταν παλιά κολίγοι, να τους πληρώσουν χρέη
δεκάδων ετών. Οι κάτοικοι προσέφευγαν στα δικαστήρια όμως η κατάσταση
οξύνθηκε επικίνδυνα από το 1891 όταν άρχισε αμείλικτη δίωξη των κατοίκων της
Αγίας Παρασκευής και επί δυο χρόνια οι άρρενες κάτοικοι αναγκαζόταν να κρύβονται
κάθε φορά που ερχόταν στο χωριό
χωροφύλακες και περνούσαν στην νησίδα Γούνι υπό την προστασία του
Εφραίμ.
Το Γούνι ήταν ο Σωτήρας των Λυθριανών και άλλων κατοίκων της
περιοχής στους διωγμούς του 14 και του 22 :
Πάνω στο ακατοίκητο αυτό νησί σώθηκαν χιλιάδες χριστιανοί. Τους έφερναν με
βάρκες και γύριζαν να πάρουν και άλλους. Γέμισε του Γούνι γυναίκες και γέρους. Ούλο προσευχές ηκάνανε στο κλησιδάκι
του Γουνιού τον Αϊ Γιώργη. Οι άντροι ήντανε στσι βάρκες να σώσουνε ότι μπόραε ο
καθένας. Μέχρι και το μαξούλι ντως
ηκουβαλήσανε στη Χίος, άσε τα ρούχα ντως και τσι κάτες και τσι σκύλοι ντως.
Χαλιά, κεντήματα , μπακίρια, χρυσά, όλα τα φέρανε.Τίποτα δεν αφήκανε στσοι
Τούρκοι. Είχανε βάρκες βλέπεις και το Γούνι ήντανε κοντά. Ήρχουντανε κι αφ τη Χίος
καΐκια και τσοι παίρνανε ούλοι
Όπως έλεγε η μητέρα μου που μικρό παιδί έζησε την εμπειρία
αυτών των τραγικών στιγμών όταν μαζί με όλα τα γυναικόπαιδα από το Λυθρί πέρασε
και η γιαγιά με τα πιο μικρά παιδιά της :
Πώς να φύγουμε από το νησί και
ποιος να ’ρθει να μας πάρει που βγήκε στο νησί όλο το χωριό και μέσα στον ίδιο
κόλπο είναι ένα πολεμικό καράβι το Κιλκίς και βομβαρδίζει έξω από τα Αλάτσατα
για να μην μπουν οι Τούρκοι μέσα και αυτοί είχανε μπει και λεηλατούσαν !
Θυμούμαι όπως ρίχνανε προβολείς και φοβούμαστε εμείς τα παιδιά και μας
έλεγαν
-σηκωθείτε σηκωθείτε μην κρύβεστε
.
Να μας δούνε δηλαδή πως είμαστε
Έλληνες να μην μας ρίξουν. Κάτσαμε πόσες μέρες. Οχτώ έως δέκα μέρες ίσως. Κανείς δεν μπορούσε να μας-ε
πάρει .Ύστερα στείλανε από τη Χίο καράβι και μας πήρανε και μας βγάλανε στη Χίο .
Σήμερα τα καραβάκια μεταφέρουν αδιάφορους και ανυποψίαστους τουρίστες για
να κολυμπήσουν στα κρυστάλλινα καθαρά νερά του νησιού.
Όποιος απόγονος Ερυθραιωτών βρεθεί απέναντι ας πάρει το
καραβάκι για να περάσει σε αυτό το
μαρτυρικό νησί. Ας ξεκόψει και ας ψάξει για τα ερείπια του μοναστηριού και ας καθίσει
για λίγο στην παραλία. Ίσως δει τις
σκιές των απελπισμένων και τρομαγμένων προγόνων του που στον μακρύ δρόμο για το
άγνωστο βρήκαν εδώ το πρώτο καταφύγιο τους.
The largest
among the islands that are scattered in the Gulf of Erythrai is the known to
Greeks as Gouni (pronounced Wooni ) with
a diameter of 2.5 miles a perimeter of
about 7 miles and maximum altitude of 150 m
For the
name Gouni the Turks believe that has a
Luwian origin and also is mentioned
as Goni-Kona-Koni-Konana
Today is
called Karaada (Black island) or Eşek adası (Donkey island ) because
became a
shelter for about 50 donkeys with the support and cooperation of the
German animal protection organization Pro Animale.
In SW side
of the island was built the monastery /
hermitage of St. George. Of the monastery and of the tower according to
information only ruins are remaining.
The
monastery had ten cells and a small and modest chapel. Perhaps it was built in
the late 18th century or later. In its
place, there may have been a dependency of Chios monasteries which was
rebuilt roughly and reopened with monks from the city of Tsesme and of the opposite villages of Agia
Paraskevi (which today is called Dalyan), Reis-Dere and with monks from the island of Chios. Monks and fishermen
were watered by a small well near the old monastery that had a large and
fertile garden. Also, the monks were
cultivating fields on the islet and
it’s pastures were rented to shepherds from Kardamyla of Chios. Donations to the
monks were given by the people of the
near villages .
Before 1890
the monastery was inhabited by monks
with one abbot, the father Theotokis. But from 1890 to 1914 and
from 1920 until 1922 stayed on the island
only one monk, Father Ephraim from Samos (he was forced too to flee during the first persecution of
Erythraean Greeks during 1914-1920). All the above period for the needs of holy
liturgy were coming priests from Agia Paraskevi and the island became a shelter
for many people of this village, of Tsesme
and of other areas of West peninsula of Erythrae because of the problem of exploitation by ottoman
landlords and because Greeks wanted
to avoid the conscription to the ottoman
army. The Father Ephraim had become
known for his courage and self-sacrifice to help the christian fugitives.
The Ottoman
landowners claimed rights to 90,000
acres of land in the province of Tsesme
(someone called Hatjimehmet or Ahmed asked 4,500 acres of Lithri) and asked
by the Christians who were exploiting the land and were formerly serfs of ottomans to pay the supposed
debts of decades. The residents appealed to the courts but the
situation became dangerous since 1891
when began relentless persecution of the inhabitants of the village Agia
Paraskevi and for two years it’s male inhabitants forced to hide in order to avoid the ottoman constables
escaping to Gouni under the protection of Ephraim.
During the
persecutions of 1914 and 1922, Gouni was
the Savior of Lithrians and of other
residents of the area.
On the
uninhabited island were saved thousands of Christians. They were brought by
boats which turned to get others. The
island of Gouni was filled with women
children and old people. They prayed day
and night in the chapel of St. George. The men with boats tried
to save everybody. The people of
Lithri had boats and Gouni was near.
Boats were coming from Chios too taking them all
My
mother as a child lived the experience
of those tragic moments when, my
grandmother with her youngest children
found refuge here along with all the women and children from Lithri :
We were on
this little island . But how to get out
from there and who would come to take us? All village was landed here
and in the same bay was Kilkis a
Greek military ship that was bombing
outside Alatsata in order to prevent
Turkish army's invasion but the Turks
had entered and were plundering the town! I remember that they were throwing
projectors and we the children were scared and
they were saying to us:
Get up, get
up do not hide.
In order
the sailors of Kilkis understand that we were Greeks and not bomb us. We sat
there a few days. Nobody could get us.
Then they sent a boat from Chios and took and
landed us on Chios
Today the
boats carry unsuspecting tourists to
swim in the crystal clear waters of the island of Gouni or Donkey island as is
called now by Turks.
You the
descendants of the Erythraea peninsula's
refugees who will be found in the holy motherland, take the boat to pass
to this martyr island and escape bit to
search for the remains of the monastery,
and stay for a while in the beach. Perhaps you
will see the shadows of your desperate and frightened ancestors
who on their long way
to the unknown, found
here their first refuge.
Στην ΝΔ πλευρά του ήταν κτισμένη η ιερά μονή /σκήτη του
Αγίου Γεωργίου. Από τα 1890 μέχρι το 1914 και από το 1920
μέχρι το 1922 όμως στο νησί είχε μείνει
ένας μόνο καλόγερος ο πατήρ Εφραίμ από τη Σάμο
In SW side
of the island was built the monastery /
hermitage of St. George. From 1890 to 1914 and
from 1920 until 1922 stayed on the island
only one monk, Father Ephraim from Samos
Oι άρρενες κάτοικοι του χωριού Αγία Παρασκευή αναγκαζόταν να κρύβονται
κάθε φορά που ερχόταν στο χωριό
χωροφύλακες και περνούσαν στην νησίδα Γούνι υπό την προστασία του
Εφραίμ.
Μale inhabitants of the village of Agia Paraskevi were forced to hide in order to avoid the ottoman constables
escaping to Gouni under the protection of Ephraim.
H φυγή στο νησί Γούνι. Τhe flight to the islet Gouni
Στο νησί .On the island
Το Κικλίς. Kilkis
Ούλο προσευχές ηκάνανε στο κλησιδάκι
του Γουνιού τον Αϊ Γιώργη.
They prayed day
and night in the chapel of St. George
Οι σκιές των προγόνων ανάμεσα στα πλήθη των αδιάφορων τουριστών του νησιού Γούνι που σήμερα ονομάζεται Γαϊδουρονήσι.
Τhe shades of ancestors among the crowds of unsuspecting and indifferent tourists of the martyr island of Gouni today called Donkey island
Στοιχεία από :
Μνήμες της μητέρας μου,
Μ.Κορομηλά -Θοδωρή Κοντάρα : Ερυθραία
Μ.Ιντζέ : Ανατολικά της Χίου δυτικά της Σμύρνης
Data : My mother's memories
M.Koromilas and Theodoris Kontaras: Erythraia
M.Intzes : Eastwards of Chios westwards of Smyrna
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου