Το Ελληνικό χωριό Λυθρί στα χρόνια της τουρκοκρατίας αναφερόταν αρχικά σαν Iλντιρέν και μετέπειτα σαν Ιλντίρ όνομα που του ξαναδόθηκε μετά τον ξεριζωμό των Ελλήνων το 22. Όμως όπως αναφέρει η αρθρογράφος: Δεν πρέπει να παραβλέπεται ότι κατά την περίοδο των Εμιράτων και της Τουρκοκρατίας, οι κάτοικοι του χωριού είναι Έλληνες εδώ και αιώνες. Προφανώς λοιπόν όλους τους αιώνες το όνομα θα ήταν Ριτρί-Ρυθρί- Λυθρί, παραφθορά του Ερυθραί-Ερυθρί. Του ιδίου παραφθορά πρέπει να είναι και τα τουρκικά Ιλντιρέν-Ιλντιρί
Παρόλο που οι
Ερυθρές και τα περίχωρα είναι γνωστό ότι ήταν υπό τον έλεγχο της Βυζαντινής
Αυτοκρατορίας στις αρχές του 13ου αιώνα, η περιοχή της Σμύρνης κυριαρχήθηκε από
τον Σάσα Μπέη για ένα σύντομο χρονικό διάστημα και μετά αρχίζει η περίοδος των
εμιράτων για αυτήν την περιοχή όταν ο Αϊντίνογλου Μεχμέτ Μπέης Aydınoğlu Mehmet
Bey κατέκτησε αυτά τα μέρη. Δεδομένου ότι δεν μπορούν να βρεθούν συγκεκριμένα
στοιχεία για την ιστορία των Ερυθρών σε
αυτήν την περίοδο, αυτά προέρχονται από την ιστορία του Τσεσμέ που μετατράπηκε
σε σημαντικό κέντρο της οθωμανικής περιόδου. Ο Ουμούρ Μπέης Umur Bey, γιος του Αϊντίνογλου Μεχμέτ Μπέη,
πέρασε στη Χίο που απέχει 30 χιλιόμετρα από τις Ερυθρές για να την καταλάβει
και ο Βυζαντινός αυτοκράτορας Καντακουζηνός του έδωσε την κυριαρχία του νησιού
και αυτό δείχνει ότι και οι Ερυθρές είναι επίσης υπό τον έλεγχο του.
Μετά τον Ουμούρ μπέη, ο Χιζίρ μπέης Hızır Bey και ο Ισά μπέης İsa Bey ανέλαβαν τον έλεγχο του Εμιράτου των Αϊδινίδων Aydınoğulları. Αν και ο Γιλντρίμ Βαγιαζήτ Yıldırım Bayezid κατέλαβε την περιοχή, οι Αίδινίδες ανέλαβαν τον έλεγχο μετά τον πόλεμο του Tαμερλάνου στην Άγκυρα, αλλά η περιοχή καταλήφθηκε ξανά από τους Οθωμανούς όταν ο Τζιουνεΐτ Μπέης Cüneyt Bey (ο γαμπρός του Ουμούρ μπέη ΙΙ) εκτελέστηκε στην εποχή του Μουράτ του Β. Στην εποχή του Τσελεμπή Μεχμέτ, ο Μπορλουκτζέ Μουσταφά Börklüce Mustafa ξεσηκώθηκε ενάντια στους εκβιαστικούς φόρους και τις αδικίες που ενώθηκε με τους χριστιανούς στην περιοχή το 1415-1416, η εξέγερση έληξε όταν εκτελέστηκε ο Μπορλουκτζέ και η Δυτική Ανατολία κυριαρχήθηκε πλήρως στην εποχή του Μουράτ του Β όταν ανέβηκε στον θρόνο για δεύτερη φορά μετά τον Τσελεμπή Μεχμέτ.
Δεν είναι δυνατόν να φθάσουμε σε συγκεκριμένα στοιχεία για τις Ερυθρές μεταξύ 13ου και 15ου αιώνα, εκτός από τις ιστορίες των γύρω οικισμών. Στην εποχή του Φατίχ (Πορθητή) Σουλτάν Μεχμέτ, το όνομα του Ιλντερέν İlderen συναντάται για έναν κήπο μαστιχόδεντρων σε ένα διάταγμα που χρονολογείται το 1467, τα μαστιχόδεντρα είναι ενδημικά του νησιού της Χίου, αλλά δεν υπάρχει τέτοιο μέρος στη Χίο που να ονομάζεται Ιλντιρέν και σύμφωνα με τη διοικητική διαίρεση αυτής της εποχής η περιοχή ανήκει στο Αϊδίνι, το (τουρκικό) όνομα του Ιλντιρέν μπορεί να υποδηλώνει το Λυθρί (μετέπειτα) Ildır στο Αϊδίνι ή μπορεί να είναι ένα προηγούμενο όνομα του Ildır στη διαδικασία μετατροπής του ονόματος.Στο πρώτο μισό του 15ου αιώνα, το όνομα Ildır βρίσκεται στις πηγές, με κύρια πηγή για αυτήν την εποχή και αυτή την περιοχή να είναι το Kitab-ı Bahriye (Βιβλίο Πλοήγησης) του Πιρί Ρέις Piri Reis (ναυτικού και νάυαρχου) με λεπτομερείς πληροφορίες και πολύ ακριβείς χάρτες για την εποχή της. Υπάρχουν δύο εκδοχές του Kitab-ı Bahriye, η πρώτη εκδόθηκε το 1521 και η δεύτερη το 1526. Ο Πίρι Ρέις αναφέρει τα «νησιά Koyun, (Οινούσσες) το νησί Kara και τον κόλπο Ildırı» στο βιβλίο του και δίνει τους λεπτομερείς χάρτες για τις ακτές της θάλασσας στη Χίο. και το Ildır σε δύο κλίμακες
Ο δεύτερος χάρτης δείχνει το Ildır και τα γύρω του, ο ποταμός που αναφέρεται ως Aλέων ή Αλέος σε αρχαία κείμενα σημειώνεται ως Ma-i Ildırı που σημαίνει νερό Ildırı. Το Karye-i Ildırı γράφεται αργότερα και σημαίνει χωριό Ildır όπως είναι γνωστό σήμερα. Κοιτάζοντας πιο προσεκτικά τον δεύτερο χάρτη, μπορεί να ανακαλυφθεί ότι ο Πίρι Ρέις σχεδίασε ένα περίγραμμα με υπολείμματα στο εσωτερικό που μπορεί να δείχνει την ακρόπολη με ερείπια και σπίτια πάνω και γύρω από αυτήν. Υπάρχει μια άλλη πηγή που αναφέρεται στο χωριό Ildır που χρονολογείται κοντά μετά τον χάρτη του Πίρι Ρέις ένα έγγραφο που αναφέρει τον αριθμό των τιμαρίων (γεωργική γη που κατείχε η αυτοκρατορία αλλά δόθηκε στα μέλη του οθωμανικού στρατού) και φόρους, το χωριό Ildır αναφέρεται ως οικισμός με 60 κατοικίες.
Συγκρίνοντας το
ποσό των φόρων που ελήφθησαν, το Ildır θα μπορούσε να περιγραφεί ως ένας
πλούσιος οικισμός για εκείνη την περίοδο, το έγγραφο χρονολογείται στο 1530.
Στην εποχή του Σουλεϊμάν Α' (Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς) ο κόλπος του Τσεσμέ
απέκτησε μεγαλύτερη σημασία από τη Σμύρνη ως πύλη προς το ξένο εμπόριο αφού στη Χίο συγκεντρώνονται
Γενοβέζοι έμποροι. Το 1575, ο πληθυσμός του Ildır τεκμηριώνεται ως 135 και ο
συνολικός φόρος καταγράφεται σε 24750 akça (άσπρα, νόμισμα της εποχής).
Δεδομένου ότι
πολλά έγγραφα στα αρχεία χάθηκαν εντελώς στη Μεγάλη Πυρκαγιά της Σμύρνης το
1922, υπάρχει ένα κενό μεταξύ του 16ου και του 18ου αιώνα έως ότου αρχίσουν να
επισκέπτονται την τοποθεσία δυτικοί ερευνητές και ταξιδιώτες. Οι Ερυθρές έγιναν
μάρτυρες αρχαιολογικών ερευνών από τις αρχές του 18ου αιώνα. Ο πρώτος
περιηγητής που αναφέρει το όνομα των Ερυθρών είναι ο Τουρνεφόρ Tournefort, αλλά
αναφέρει ότι η πόλη Τσεσμέ που επισκέφτηκε στις αρχές του 18ου αιώνα μπορεί να
είναι οι Ερυθρές. Ο Τσάντλερ Chandler μπορεί να περιγραφεί ως ο πρώτος
ταξιδιώτης που επιβεβαιώνει ότι η αρχαία πόλη των Ερυθρών βρίσκεται στο χωριό Λυθρί
Ildır, αλλά ο Πίρι Ρέις κατέγραψε επίσης τα ερείπια στον χάρτη του Ildır. Ο
Chandler δηλώνει ότι δεν υπάρχει κανένα ίχνος κατοικιών ή σημερινού οικισμού
γύρω από τα ερείπια της αρχαίας πόλης, επομένως έπρεπε να φύγει αφού δεν ένιωθε
ασφαλής.
Ένας άλλος
περιπετειώδης ταξιδιώτης που επισκέφτηκε τη Μικρά Ασία στις αρχές του 19ου
αιώνα είναι ο Ληκ Leake, δεν επισκέφτηκε την τοποθεσία όπως και ο Τουρνεφόρ, ωστόσο δίνει
σωστές αναφορές στην τοποθεσία των Ερυθρών, αναφέρει ότι «Τα λείψανα των
Ερυθρών βρίσκονται αρκετά σε στα βόρεια του Tshishme (Çeşme), σε ένα λιμάνι
προφυλαγμένο από τα νησιά, που αρχαία ονομαζόταν Ίπποι. Η αφήγηση του Hamilton.Χάμιλτον
για την επίσκεψή του στις Ερυθρές θα μπορούσε να είναι πιο αξιόπιστη
λαμβάνοντας υπόψη ότι έμεινε στο χωριό για μια εβδομάδα μετά την άφιξή του στις
6 ιανουαρίου 1836, και αναφέρει ότι ο
οικισμός ονομάζεται από τους κατοίκους Ρυθρί και το σύγχρονο αυτό χωριό
βρίσκεται μαζί με τα αρχαιολογικά κατάλοιπα. Αν και ο Texier επισκέφτηκε επίσης
τον τόπο, προτιμά να μεταφράζει και να επαναλαμβάνει την αφήγηση του Hamilton.
Ξεκινώντας από
τα μέσα του 19ου αιώνα, οι έρευνες για τις Ερυθρές αυξάνονται από ερευνητές
όπως οι Le Bas-Waddington, Buresch, Boechk, Curtius. Στο δεύτερο μισό του 19ου
αιώνα, οι Lamprechts και Gabler ερεύνησαν λεπτομερώς την ιστορία της
τοποθεσίας, αναφέρουν την τοποθεσία ως Λυθρί Λυτρί Ρυτρί Lythri, Litri ή Ritri.
Στη συνέχεια, ο
Βέμπερ επισκέφτηκε την τοποθεσία το καλοκαίρι του 1900. Λόγω των διοικητικών
κανονισμών και των διαιρέσεων στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, είναι ευκολότερο να προσεγγίσουμε
συστηματικά δεδομένα από τα τέλη του 19ου αιώνα. Σε ένα ετήσιο (salname στα
τουρκικά) του 1895-1896, το χωριό Ildır τεκμηριώνεται ως χωριό Yeldiri στον
δήμο Çeşme (kaza στα τουρκικά), στην περιοχή İzmir (σαντζάκ στα τουρκικά), στην
επαρχία Aydın (βιλαέτι στα τουρκικά).
Ο διοικητικός
ορισμός του χωριού παρέμεινε ο ίδιος μέχρι τον Πόλεμο
Δεν πρέπει να
παραβλέπεται ότι κατά την περίοδο των Εμιράτων και της Τουρκοκρατίας, οι
κάτοικοι του χωριού είναι Έλληνες εδώ και αιώνες.
Υπάρχουν πολλά
οικοδομήματα από τα οποία λείψανα ή υπάρχουν οι δομές που έχουν απομείνει από
αυτήν την περίοδο. Ο παραδοσιακός
κτιριακός ιστός καταστράφηκε στη περίοδο
της Τουρκικής δημοκρατίας μετά την ανταλλαγή πληθυσμών
The Greek village of Lythri during the years of Turkish rule was initially referred as Ildiren and later as Ildir, a name that was given again after the uprooting of the Greeks in 22. But as the columnist mentions: It should not be overlooked that during the period of the Emirates and the Turkish rule, the inhabitants of of the village have been Greeks for centuries. So obviously throughout the centuries the name would have been Ritri-Rythri-Lythri. A corruption of Erythrae-Erythri. The Turkish Ildiren-Ildiri must be a corruption of the same name
Even though
Erythrai and surrounding is known to be under the control of Byzantine Empire
at the beginning of 13th century, İzmir region was dominated by Sasa Bey for a
short period then principalities period begins for this region when Aydınoğlu
Mehmet Bey conquered these places. Since there can not be found specific data
about the history of Erythrai/ Ildır in this period, it is derived from history
of Çeşme which turned into an important center in Ottoman period. Umur Bey, the son of
Aydınoğlu Mehmet Bey, cruised to Chios (Sakız island) to conquere which is 30
km away from Erythrai and Byzantine emperor Kantakuzenos gave the domination of
the island to him and that indicates that Erythrai is also under the control of
Umur Bey.
After Umur
Bey, Hızır Bey and İsa Bey orderly took the control of Aydınoğulları
Principality. Although Yıldırım Bayezid
captured the region, Aydınoğulları took the control back after Ankara War of
Timurlenk but the region was taken again by the Ottoman when Cüneyt Bey (the
son-in-law of Umur Bey II) was executed in the age of Murat II. In the age of
Çelebi Mehmet, Börklüce Mustafa rised against extortionate taxes and injustices
uniting with Christians in the region in 1415-1416, the revolt was ended when
Börklüce Mustafa was executed and West Anatolia was completely dominated in the
age of Murat II when he ascended to the throne for the second time after Çelebi
Mehmet.
It is not
possible to reach specific data about Erythrai between the 13th and 15th
century except for the stories of surrounding settlements. In the age of Fatih
Sultan Mehmet, the name of İlderen is encountered for a gumwood garden in an
edict dated to 1467, gumwoods are endemic for Chios island but there is no such
place in Chios called İlderen and according to administrative division of that
age this region is belonged to Aydın, the name of Ilderen might indicate Ildır
in Aydın or might be a former name to Ildır in the transformation process of
the name.
In the
first half of the 15th century, Ildır name is found in the sources, primary
source for this age and this region is Kitab-ı Bahriye (Book of Navigation) by
Piri Reis with detailed information and very accurate maps for its time. There
are two versions of Kitab-ı Bahriye, the first one was published in 1521 and
the second one in 1526. Piri Reis mentions “Koyun islands, Kara island and
Ildırı gulf” in his book and gives the detailed maps about sea shores in Chios
and Ildır in two scales
The second
map shows Ildır and surrounding, the
river mentioned as Aleon or Aleos in ancient texts is remarked as Ma-i Ildırı
meaning Ildırı water. Karye-i Ildırı is written later on and it means Ildır
village as it is known at present. Looking more carefully to the second map, it
can be discovered that Piri Reis drew a border with remains inside that can
indicate to the acropolis with remains and houses on and around it. There is
another source referring to Ildır village dated close after Piri Reis’s map, a
document giving the number of tımars (agricultural land possessed by the empire
but given to the members of Ottoman military) and taxes, Ildır village is
referred as a settlement with 60 dwellings.
Comparing the amount of the taxes taken, Ildır might be described as a wealthy settlement for that period, the document is dated to 1530. In the age of Suleiman I (Suleiman the Magnificent) Çeşme gulf gained importance more than Smyrna as a portal to foreign trade since Genovese merchants are gathered in Chios.
In
1575, the population of Ildır is documented as 135 and the total tax is
recorded as 24750 akça (currency of the time).
Since many documents in the archives were totally lost in the Great Fire of Smyrna in 1922, there is a gap between the 16th and 18th century until western researchers and travelers start to visit the site. Erythrai witnessed archaeological survey since the beginning of the 18th century. The first traveler who mentiones the name of Erythrai is Tournefort but he states that Çeşme town that he visited at the beginning of the 18th century might be Erythrai.
Chandler
might be described as the first traveler who confirms that Erythrai ancient
city is in Ildır village but Piri Reis also documented the remains in his Ildır
map. Chandler states that there is no trace of dwellings or a present
settlement around the remains of ancient city therefore he had to leave since
he did not feel safe.
Another
adventurous traveler who visited Asia Minor at the beginning of the 19th century
is Leake, he did not visit the site like Tournefort as well however he gives
correct references to the location of Erythrai, he states that “The remains of
Erythrae are found considerably to the northward of Tshishme (Çeşme), in a port
sheltered by the islands, anciently called Hippi.”Hamilton’s narration of his
visit to Erythrai might be more reliable by taking into consideration that he
stayed in the village for a week after his arrival on January 6, 1836, he
states that the settlement is called Rithri by the inhabitants and this modern
village is located along with the archaeological remains.
Although
Texier visited the site, too, he prefers to translate and repeat Hamilton’s
narration. Beginning from the middle of the 19th century, researches about
Erythrai increase by reserchers like Le Bas-Waddington, Buresch, Boechk,
Curtius. In the second half of the 19th century, Lamprechts and Gabler
investigated the history of the site in detail, they mention the site as
Lythri, Litri or Ritri.
Afterwards,
Weber visited the site in the summer of 1900. Due to the administrative
regulations and divisions in Ottoman Empire, it is easier to reach systematic
data beginning from the end of the 19th century. In an annual (salname in
Turkish) of 1895-1896, Ildır village is documented as Yeldiri village in Çeşme
township (kaza in Turkish), İzmir district (sancak in Turkish), Aydın province
(vilayet in Turkish).
The
administrative definition of the village remained same until The War It
shouldn’t be overlooked that during the Period of Principalities and Ottoman,
the inhabitants of the village are Greek for centuries. There are many edifices
of which remains or the structures exist left from this period. Traditional
building fabric was destroyed in Republican period after the population
exchange
Data: DISCUSSIONS
ON INTEGRATION OF RURAL AND ARCHAEOLOGICAL LANDSCAPES IN ILDIR/ ERYTHRAI BY
SÜREYYA TOPALOĞLU
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου