Το Δωδεκαήμερο (από τα Χριστούγεννα μέχρι την παραμονή των Θεοφανίων) στη δυτική Ερυθραία είχε ξεχωριστή και πλούσια εθιμολογία. Τ' Αηβασιλιώτικο τραπέζι ήταν πάντα γιομάτο για να' ναι γιομάτος με καλά κι ο νέος χρόνος. Μια εικόνα μας δίνει το πιο κάτω Αηβασιλιώτικο της Ερυθραίας. Καταγραφή στην Κρήτη από την Έφη Μιχελάκη (ακούσματα από τη μητέρα της με καταγωγή από το Λυθρί)
«Τ' ασημικά λοΐσιμα, στρωμένοι οι σιματζέδες,
σινιά, νταβάδες ξέτρουλα! φιλέματα, σερμπέτια!
Ροστό κριάσι, σαραγλιά, σουράδες, κατιμέρια!
Φτάζυμα στο ροδόνερο στην άχνη στη κανέλα!
Μαστίχι, μοσκοκάρυδο, κι ούλα με πλούσα χάρτζα!
Σεκέρ λουκούμια στα σινιά, φοινίκια στοι νταβάδες!
κι ούλα τα χαζιρέματα άξια και παινεμένα!!»
Ο κόσμος παλιά ηζαρντίζανε τα φαγιά (τα στερούνταν και τα πεθυμούσαν), επειδής δεν ηπολλοτρώανε. Γι’ αυτό στις γιορτές προσπαθεί να φάει όχι μόνο πολύ, μα και καλά. Έτσι, με πλούσια γεύματα και δείπνα, καθώς και με πολλά γλυκίσματα, επιδιώκουν όλο το χρόνο την ευφορία και την ευκαρπία (να ‘χουν πλούσια τα ελέη), αλλά και την καλοπέραση (να ‘ναι γλυκαμένοι).
Τα πολλά φρούτα που στολίζουν στο αηβασιλιάτικο τραπέζι, φρέσκα (τα
λεγόμενα πωρικά στη Δυτ. Ερυθραία) ή ξερά (αυτά τα έλεγαν φρούτα ή τσερέζια ή
γεμίσια), φανερώνουν την επιθυμία για παγκαρπία. Ακόμη και τα ζώα την
Πρωτοχρονιά τρέφονται πολύ καλά με φαγητά και γλυκά
Απαραίτητη ήταν και η προσφορά φαγητών και γλυκών σε ξένους και
περαστικούς. Αδιανόητο να βρεθεί κάποιος σ’ έναν τόπο της Ερυθραίας, μέσα στσι
σκολάδες, και να μη τον τραπεζώσουν! Τα φιλέματα, τα τραταμέντα και τα
ικραμιάσματα (κεράσματα) για τσι μουσαφιραίοι δεν ήλειπαν ούτε από το πιο φτωχό
σπιτάκι, αναλοής με τα έχητα (το έχειν, τις οικονομικές δυνατότητες) του
καθαμιανού.
Τις παραμονές τ’ Άη-Βασιλειού, τα μαγαζά των ερυθραιώτικων πόλεων και των
χωριών ήταν ολόφωτα με τα βενέτικα φανάρια και καταστόλιστα με λουλούδια της
εποχής, όπως ζεμπούλια, αβιορέτες (μανουσάκια), κατίμαρα (νάρκισσους), με
μπλίρες (χρυσές κι ασημένιες λεπτές ταινίες) και με αψίδες από βαρακωμένα
(επιχρυσωμένα) κλωνιά βάγιας (δάφνης) και μερσινιάς (μυρτιάς). Όλα ετούτα
έδιναν πανηγυρικό διάκοσμο, ιδίως στα καταστήματα τροφίμων, που ήταν γεμάτα με
κάθε είδους αγαθά.
Οι άντροι, καλοψουνιστάδες και κιμπάρηδοι, κουβανούσαν στα σπίτια τους
ζεμπίλια με ψούνια και λογιώ λογιώ φαγώσιμα και φρούτα ή τσερέζια (ξηρούς
καρπούς): μπαστουρμάδες και σουτζούκια, βουτούρατα, τυριά τουλουμίσα, κεφαλίσα
και κασκαβάλια (κασέρια), κάστανα, καρύδια, μύγδαλα και κουκουνάρια, φιστίκια,
φουντούκια, τζίτζεφα, λεμπλεμπούδες (αφράτα στραγάλια), τ’ ουρανού το μάννα και
κακουλέδες (αρωματικοί σπόροι), μισιριώτικες καρύδες (ινδοκάρυδα),
κουντουρούδια (χαρούπια) και μαζί χίλια δυο πωρικά (φρούτα), όπως πορτακάλια
και μαντορίνια, μήλα, απίδια κι αρμούτια (αχλάδια), σταφύλια φτακοίλια και μαιλεμενιά
(από τη Μαινεμένη) χειμωνικά ποπόνια (κρεμαστάρια). Φυσικά δεν έλειπαν και τα
γλεούδια (λιχουδιές) για τα παιδιά.
Όλη αυτή η τεράστια ποικιλία τροφίμων, μαζί με τα γεμεκλίκια που ανοίγονταν
εκείνες τις μέρες, δηλαδή τα αποθέματα φαγητών, γλυκών ή καρπών που διατηρούσαν
σε ειδικά δοχεία, για να περάσουν το χειμώνα, όπως μισόκοφτες (μουστόπιτες),
παστελαριές (ξερά σύκα παραγεμωστά με σουσάμι, καρύδια και μύγδαλα),
μουστοσούτζουκα, κουραντί (μαύρες σταφίδες), καβρουμάδες κ.ά, προσέδιδε στο
αηβασιλιάτικο τραπέζι ιδιαίτερο πλούτο και λαμπρότητα και συμβόλιζε το πλήθος
των αγαθών και των καλών που περίμεναν να έχουν οι νοικοκυραίοι σ’ όλη τη
διάρκεια του νέου χρόνου.
Τα κύρια φαγητά τ’ Αη-Βασιλειού είναι πολλά και πάντα γιομιστά, για να ‘ναι γιομάτος από καλά ο νέος χρόνος. Σουράς (πλευρά αρνίσια, χωρίς πολύ κρέας, παραγιομιστά με κιγμά, ρύζι, κρομμύδια, κουκουνάρια, κάστανα, βούτυρο, πιπέρι και κουραντί), μπουμπάρι (έντερα γιομισμένα με ρύζι ή μπλιγούρι, τζιεράκια, κιιμά και μυρουδικά), τζιγεροσαρμάδες και ντάρμπια (ντολμάδες με μπόλια αρνιού, συκωτάκια, τυρί, αβγό, μυρουδικά), γιουβαρλάκια και λαχανοντολμάδες (όλα σύμβολα αφθονίας), ρόστο κριάσι (ψητό) και κυδωνάτο κριάσι, ιδίως με το κρέας του ντομουζού (αγριογούρουνου), ήταν τα πιο επίσημα φαγητά. Έφτιαχναν επίσης κατιμέρια (γλυκά ή αρμυρά), μπουρέκια και τσαρκαμάδες (λογιώ λογιώ χορτόπιτες). Ευρεία ήταν η χρήση μπαχαρικών (πιπέρι, κύμινο, μοσκοκάρυδο) και μυρουδικών (αθυμάρι, αρί’ανη, σκόρδο, άνηθο, δυόσμο, μαντανό, δεντρολίβανο), που έδιναν μια ιδιαίτερη νοστιμάδα στα φαγητά. Ο διάνος (γαλοπούλα) με τη γέμωση ήντανε σμυρναίικο αντέτι και λίγες τόνε ψένανε.
Το αηβασιλιάτικο τραπέζι το στρώνουν με μεγαλοπρέπεια, με ούλα τα καλά του
και τα πρεπά του (απαραίτητα). Σε όλα τα μέρη της Ερυθραίας το ετοίμαζαν πολυτελώς
από το πρωί της Πρωτοχρονιάς και το σηκώνανε πάντοτε το βράδυ της 2ας
Ιανουαρίου.
Στο Ρεΐσντερέ έβαζαν πάμπολλα πιάτα στο τραπέζι (ως 40, ίσως για να
εκπληρωθεί το παλιό ρητό «σάραντα φά’, σαράντα πιε, σαράντα κρούψε να ‘χεις»!)
γιομάτα με κάθε λοής φαγιά, γλυκά, γκλεούδια και πωρικά.
Στο Μελί έβαζαν πιοτά, γλυκά, φαγιά, φρούτα, πιάτα με στάρι και κριθάρι κι
ένα ρούδι (ως σύμβολα πανσπερμίας). Το τραπέτζι το εφήνασιν γεμάτο για τον
Άη-Βασίλη, νά ‘ρκει να φά’ και να πιει.
Στα μέρη του Τσεσμέ έστρωναν αρκοντικό τραπέζι την Καλή Βραδιά με πλούσια
τα ελέη του Θεού, ιδίως γλυκά, νερό, σερμπέτια, και παντέχαν του Άη, να κατηβεί
τη νύχτα, να φά’ και να πιει.
Στα Βουρλά άφηναν δυο μερόνυχτα καθαρό σερβίτσιο για τον Άη στο γιορτινό τραπέζι. (Από κείμενο του Φιλόλογου Θοδωρή Κοντάρα που δημοσιεύτηκε το Δεκέμβρη-Γενάρη του 2011-12 στην εφημερίδα «Η Ν. Ερυθραία», στη μνήμη της Λεθριανής Δήμητρας Μιχάλα- Πετρίδου)
Λεξιλόγιο
Αρμούτια. Αχλάδια τρκ. armut
Βαρακωμένα. Επιχρυσωμένα. Τρκ varak: φύλλο χρυσού (Αγιασώτικο λεξικό)
Γεμεκλίκια Αποθέματα φαγητών, γλυκών ή
καρπών που διατηρούσαν σε ειδικά δοχεία, για να περάσουν το χειμώνα. Τρκ. yemeklık: φαγώσιμα
Γεμίσια
Τρκ yemış: φαγώσιμο
Ηζαραντίζανε, Στερούνταν. Ίσως από το τρκ. zaradım έχασα εδώ με την έννοια του στερήθηκα
Ικραμιάσματα. Κεράσματα. Aπό το τρκ. ikram:
Περιποίηση
Καβουρμάδες
Καβουρντισμένα κομμάτια κρέατος. Τρκ. kavurmak-καβουρντίζω
Κατιμέρια. Κομμένες λουρίδες από ανοιγμένο φύλλο που γεμίζεις με μυρωδικά
χόρτα τα σκεπάζεις τα τυλίγεις σε κουλούρα Τρκ. katmer: πτυχή
Κιμπάρηδοι. Κιμπαρηδές Τρκ. kibar: ευγενικός
Κουντουρούδια.
Χαρούπια στη χιακή διάλεκτο
Κριάσι. Κρέας. Κριάς λέγεται στην Κρήτη και κρίας στη Μεσσηνία
Λεμπλεμπούδες, Αφράτα στραγάλια Τρκ leblebi
Λοήσιμα. Λογής λογής
Μπλίρες. Χρυσές κι ασημένιες λεπτές ταινίες. τις κρεμούσαν και στο πέπλο της νύφης. Ίσως από το τρκ. bıllür: κρύσταλλος λόγω του ότι στραφταλίζουν. Το μπιλούρ πιστεύεται πως είναι αντιδάνεια από το ελληνικό βήρυλλος
Νταβάδες. Τηγάνια τρκ tava
Ντάρμπια. Ίσως από το τρκ. terbiyeli: αυγολέμονο, με σάλτσα, μαρινάτο
Ντομουζού.
Αγριογούρουνου. Τρκ domuz:
χοίρος
Ξέτρουλα. Τρούλα δηλ. μέχρι την κορυφή
Ροστό κριάσι. Ψητό κρέας Ιταλικό arrosto: ψητό
Σαραγλιά. Εκδοχή του τυλιχτού μπακλαβά
Τρκ. Sarağlı
Σαρμάδες. Τυλιχτά από το τρκ. sarmak: περιτυλίσσω
Σεκέρ λουκούμια. Τρκ. şeker: ζάχαρη + lokum
Σερμπέτια. Ηδύποτα. Τρκ.
Şerbet,
Σιματζέδες, Πολυτελή χαλιά. Ίσως από το
τούρκικο seccade:
μικρός τάπης
Σινιά. Ταψιά. Σινί τουρκ. Sini: μέγας δίσκος εκ χαλκού.
Σουράς. Πλευρά αρνίσια
Τζιεράκια Συκωτάκια Τρκ. ciğer
Τσερέζια. Ξηροί καρποί. Τρκ. çerez: κουλουράκι,
επιδόρπιο
Τραταμέντα, Κεράσματα. Από το ιταλ. trattamento: προσφορά
Φοινίκια. Mελομακάρονα. Φοινίκια οι χουρμάδες λόγω ομοιότητας
Φτακοίλια. Εφτάκοιλα
(ποικιλία σταφυλιών)
Χαζιρέματα. Προετοιμασίες. Από το τρκ. hazır: έτοιμο
Χάρτζα. Yλικά. Ίσως από το τρκ. hartc (χάρτζ: γουδί) δηλ. αυτά που κοπανίζονται στο γουδί ή το ελληνικό χάρτζι: χάλκινο καζάνι από το χαλκείον δηλ. ότι ψήνεται
Στη διάλεκτο βλέπουμε αρκετές επιρροές από τα τούρκικα κάτι φυσικό λόγω των επαφών των δυο στοιχείων (ρωμιών και τούρκων)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου