Ο Κατσαντώνης καταγόταν από σαρακατσάνικη οικογένεια της Ηπείρου που η οικογένεια του είχε εγκατασταθεί στα Άγραφα και το κανονικό του όνομα ήταν Αντώνης Μακρυγιάννης. Πριν ξεκινήσει την επαναστατική του δράση ήταν βοσκός στο κοπάδι του πατέρα του και είχε γυρίσει όλα τα βουνά των Αγράφων.
Πολλοί μελετητές πιστεύουν ότι το όνομα Κατσαντώνης προέρχεται από την τούρκικη λέξη(Κατσάν) που σημαίνει φυγόδικος. Εντάχθηκε στην ομάδα του παππού του Δίπλα και κάποια στιγμή τον ακολούθησαν και τα δυο μικρότερα αδέρφια του. Αργότερα ο παππούς του, του παρέδωσε τα ηνία της ηγεσίας της κλεφτουριάς των Αγράφων
Ο Αλή πασάς των Ιωαννίνων εξόντωσε την οικογένειά του μόλις έμαθε ότι το αρματολίκι των Αγράφων ξεσηκώνεται εναντίον του από τον Κατσαντώνη και αυτός με τη σειρά του για να τον εκδικηθεί εξόντωσε πολλούς Τουρκαλβανούς σε διάφορες ενέδρες και μάχες. Επιδόθηκε σε ληστείες και κλοπές, στην αρχή κατά των χαρατζήδων ( δηλ. αυτών που εισέπρατταν τους φόρους για λογαριασμό των Τούρκων) και των σπαχήδων (εξισλαμισθέντων στρατιωτών ιππέων) του Αλή Πασά. Μάχες στις μάχες, ενέδρες στις ενέδρες και προδοσίες στις προδοσίες συμπλήρωναν όλον εκείνο τον αγώνα. Τίποτα όμως δεν κατόρθωναν κατά του αεικίνητου Κατσαντώνη που παρέμενε κάθε φορά ασύλληπτος.
Μετά την εξόντωση των Σουλιωτών (1804), ο Αλή Πασάς επεδίωξε συμφωνία μαζί του. Τον έπεισε-δεδομένου ότι η υγεία του είχε κλονισθεί ήδη σοβαρά- να δεχτεί το αρματολίκι των Αγράφων και απ’ αυτό το έτος χαρακτηρίζεται αρματολός.
Κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας πολλοί Έλληνες δεν άντεχαν τον Τουρκικό ζυγό, να πληρώνουν φόρους και να υποτάσσονται στο παιδομάζωμα και ανέβαιναν στα βουνά και γίνονταν ληστές. Οι αρχές τους αντιμετώπιζαν σαν κακούργους ο απλός λαός όμως τους θαύμαζε για το θάρρος τους και την παλικαριά τους. Αυτοί ονομάστηκαν κλέφτες και θεωρήθηκαν λαϊκοί ήρωες.
Οι Τούρκοι για να τους αντιμετωπίσουν οργάνωσαν ειδικά τμήματα, τους αρματολούς, που αναλάμβαναν τη φύλαξη μιας περιοχής που λεγόταν αρματολίκι.
Οι αρματολοί ως το 15ο αιώνα είχαν σαν αποστολή τη φύλαξη συνόρων και διαβάσεων από τους κλέφτες και όχι μόνο και σαν αντάλλαγμα απαλλάσσονταν από την πληρωμή φόρων και την υποχρέωση να δίνουν τα παιδιά τους στο παιδομάζωμα. Πολλές φορές για να υποτάξουν οι Τούρκοι κάποιους κλέφτες τους έδιναν το αρματολίκι περιοχής όπως και έδιωχναν πολλούς αρματολούς, αν καταλάβαιναν ότι βοηθάνε κλέφτες. Έτσι κλέφτης και αρματολός πολλές φορές ταυτίζονταν και έφτασε να σημαίνουν το ίδιο πράγμα.
Την περίοδο αυτή ο Κατσαντώνης κλήθηκε από τους Ρώσους προκειμένου να καταταχθεί στα ρωσικά στρατεύματα της Επτανήσου. Αυτός όμως αρνήθηκε θεωρώντας την παρουσία του αναγκαιότερη στ΄ Άγραφα. Στη συνέχεια το 1807 προσκλήθηκε από τον προύχοντα της Επτανήσου Ι. Καποδίστρια, μετέπειτα κυβερνήτη της ελεύθερης Ελλάδος, που πραγματοποίησε στη Λευκάδα «Συνέλευση των Κλεφταρματολών» αναγνωρίζοντας τον Κατσαντώνη ως Γενικό Αρχηγό των Κλεφτών στη Δυτική Ελλάδα.
Τότε ο Κατσαντώνης ορκίσθηκε να εργαστεί υπέρ της Παλιγγενεσίας, επιδεικνύοντας πλέον εθνική συνείδηση.
Επανερχόμενος στα Άγραφα ήδη προσβεβλημένος από ευλογιά από παιδική ηλικία αποσύρθηκε των περιπετειών, το καλοκαίρι του 1808 αλλά η κατάσταση του ήταν μη αναστρέψιμη.Έτσι μαζί με τ΄ αδέλφια του και τέσσερις συντρόφους διέμενε κρυμμένος σε κάποιο σπήλαιο της Ακαρνανίας, στο βουνό «Μοναστηράκι» των Αγράφων σε μια άγρια και δυσπρόσιτη περιοχή. Η ασθένεια και ο τόπος απόκρυψής του τελικά προδόθηκε στον Αλή Πασά. Σύμφωνα με μια παράδοση τον πρόδωσε ένας καλόγερος αφού βασανίστηκε άγρια.
Όταν άρχισε η πολιορκία ο αδερφός του Χασιώτης τον άρπαξε στο ώμο όπου και διέφυγαν. Μετά από επτά ώρες καταδίωξη τελικά κυκλώθηκαν μέσα σε χαράδρα όπου και αναγκάστηκαν να συνθηκολογήσουν και οδηγήθηκαν στα Γιάννενα στον ιστορικό πλάτανο όπου και υπέστη το μαρτυρικό θάνατο δια της συντριβής των οστών του.
Ο μαρτυρικός θάνατος του σκόρπισε απέραντη θλίψη σε όλο τον ελληνισμό. Το χαμό του θρήνησε ο λαός και τραγούδησε το θρύλο του με αναρίθμητα επικολυρικά τραγούδια.
Ένα από αυτά τα τραγούδια, ακουγόταν και στο μακρινό Λυθρί. Το έλεγε και ο θείος Αντώνης Νικάκης. Μου το υπαγόρευσε ο γιος του Κωστής Νικάκης. Εδώ αναφέρεται η παραλλαγή που θέλει σαν προδότη ένα καλογεροπαίδι το Καρδερίνι :
Βλέπετε κείνο το βουνό που κόρακες φωνάζουν
του Κατσαντώνη τα παιδιά κλαίνε κι αναστενάζουν.
Κι αν δείτε τη γυναίκα μου να πα να πα της πείτε
τον Κατσαντώνη πιάσανε να μη στενοχωρείται
κι αν πει ποιος τον επρόδωσε να πει το Καρδερίνι
που του ’πε ο Αλή Πασάς τουρκόπουλο να γίνει
Ο Κατσαντώνης έγινε λάβαρο και σύμβολο της σκλαβωμένης πατρίδας και δίκαια θεωρείται από τους πρωτεργάτες της εθνικής παλιγγενεσίας.
During Ottoman rule, many Greeks could not bear the Turkish slavery, pay taxes and obey the gathering of their children for becoming janissaries, so they climbed the mountains and became Kleftes (bandits). Authorities were treating them as criminals but people admired them for their courage and bravery. They were called thieves and folk heroes. Turks in order to face them, organized special troops called armatoli (armored). Armatoli until the 15th century, had the task of guarding borders and crossings from Kleftes and in return they were exempted from paying taxes and the obligation to allow gathering of their children for becoming janissaries. Many times the Turks in order to subdue some kleftes gave them the armatolikia of the region. They were also expelling many armatoli, whenever the latters were suspected for helping kleftes. So armatoli and kleftes many times were identified and sometimes both terms came to mean the same thing.
Antonis Katsantonis (1775 - 1809) a Kleft and Armatolos is considered one of the leading Greek heroes of the Greek war of independence against the Ottoman slavery. He was active in the pre-revolutionary years in Western Greece. His exploits and martyrdom made him a legend and were praised by folk poetry in all the Greek world. A song for his death was known in the far Lithri as we can see below.
Katsantonis' family came from Epirus, having settled in the area of Agrafa mountains. His name was Antonis Makriyannis. Before starting his revolutionary activities he was a shepherd at his father’s herd.
A tradition wants him to leave the pastoral life after an incident at the age of 25 (1802) to become a Kleftis (bandit).
He was arrested and was beaten by a turkish official (band leader) after being accused of stealing flocks. He was released after paying much ransom. Once released, he killed the officer and turned to be a bandit. He joined his grandfather's troops followed by his two younger siblings. Later his grandfather gave him the leadership of klefts of Agrafa.
Ali Pasha, the Ottoman leader of Ioannina, killed Katsantonis' family learning that armatolikia of Agrafa under Katsantonis' leadership had revolted against him. Katsantonis in order to take a revenge on Ali Passa, killed many Turkalbanians in several ambushes and battles. He was engaged in robberies and thefts, punishing charatzides (those who were collecting the taxes on behalf of the Turks) and sipahis (cavalry soldier converts to Islam) of Ali Pasha. Battle after battle, ambushes after ambushes and betrayals after betrayals filled the entire race. But eventually they could do nothing against restless Katsantonis who managed to elude every time.
After the extermination of Souliotes (1804), Ali Pasha tried to come in agreement with him. Given that Katsantonis' health had been in an extremely fragile state, he persuaded him to accept the armatoliki (leadership of armatoli ) of Agrafa and from this year on, he was characterized as armatolos.
During this period he was called by the Russians in order to rank the Russian troops of the Ionian Islands. However, he refused, considering his presence more necessary in Agrafa. Then in 1807 he was invited by the notable of the Ionian islands, Ioan.Kapodistrias,(later governor of independent Greece), who conducted in Lefkada the "Meeting of Kleftarmatoli" and Katsantonis was recognized as General Chief of Klefts in Western Greece. Then he swore to work for Regeneration of Greece.
Having returned in , he retired from his adventures, in the summer of 1808, already having been offended by smallpox from childhood and his health condition was irreversible. So along with his brothers and four companions, he stayed hidden in a cave of Akarnania, in the mountain "Monastiraki" of Agrafa in a wild and inaccessible area. His disease and hideout were eventually revealed to Ali Pasha.
According to a tradition a monk betrayed him, after being savagely tortured. When the siege began, his brother Chasiotis took him upon his shoulders and they both escaped. After seven hours' chase they were eventually encircled in a ravine where they were forced to surrender and then were led to Ioannina. Katsantonis was taken along with his brother Chasiotis in the historic plane tree where he suffered martyrdom by bone crushing.
His martyrdom spread immense sadness to the whole greek world. People lamented for his loss and praised his legend with countless lyric songs. One of these songs, was recited even in the distant Lithri. My uncle was telling that and his son dictated it to me. According to this variation the traitor was a young monk called Karderini (goldfinch) :
Do you see that mountain where ravens cry
Katsandonis’ children are weeping and sigh.
And if you see my wife go and tell her
they caught Katsantonis but she should not be upset
and if she asks who betrayed him, he should say : Karderini
whom Ali Pasha lured to be a Turkish boy
Katsantonis became a banner and symbol of the enslaved homeland and justly is considered one of the pioneers of national regeneration.
Στοιχεία : Βικιπαιδεία, Akarnania blog
Πληροφορίες : Κωστής Α. Νικάκης Νέα Πραισός
Διόρθωση Αγγλικού κειμένου : Αγγελική Σκουλούδη
Στα λημέρια του Κατσαντώνη . Έργα του λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου. In the hideouts of Katsandonis. Works of folk painter Theophilos
O Αλή Πασάς τον έπεισε να δεχτεί το αρματολίκι των Αγράφων. Ali Pasha persuaded him to accept the armatoliki (leadership of armatoli ) of Agrafa
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου